Eric Boullier, szef zespołu Renault, w wywiadzie udzielonym serwisowi Auto Hebdo potwierdził, że jego ekipa już aktywnie pracuje nad opracowaniem systemu kanałów powietrznych wzorowanych na wprowadzonym przez McLarena systemie F-duct.
Wcześniej ekipa Renault zapowiadała, że nie rozpocznie prac nad systemem F-duct ze względu na koszty. Najwyraźniej jednak zmieniono decyzję, po tym jak większość ekip zapowiedziała wdrożenie systemu w swoich autach.System umożliwiający redukcję oporu aerodynamicznego na prostych odcinkach toru zapewnia możliwość rozwinięcia wyższej prędkości. Nad własnymi projektami takiego rozwiązania pracują także pozostałe ekipy. Z potwierdzonych doniesień wynika, że w zaawansowanym stadium projektowania są systemy Ferrari, Mercedesa oraz Williamsa.
Ekipa Petera Saubera już w drugim wyścigu sezonu „skopiowała” rozwiązanie McLarena.
„Pracujemy nad opracowaniem własnego systemu F-duct” mówił Erick Boullier, zaznaczając, że nie wie kiedy system będzie gotowy do wdrożenia w R30.
16.04.2010 13:29
0
Bardzo trudny do zaprojektowania system. Ale biorąc pod uwagę relatywnie niewielką przewagę Mclarenów na prostych może to być spory krok naprzód dla Renault. Przede wszystkim pozwoli na mniej kompromisowe ustawianie bolidu [balans: szybkość-przyczepność]
16.04.2010 13:50
0
Dokładnie! Mysle że McLaren byłby tam gdzie Merc bez F-Duct. W sumie ciekawy system, który jak znam życie zostanie zakazany w przyszłym sezonie, bo FIA zawsze robi pod górkę. Najpierw pozwala na innowacje a po roku ich zakazuje. Tak było z ABS, ESP i włóknami żadko wystepującymi.
16.04.2010 13:59
0
Nie wiem czy to dobry pomysł. Może lepiej niech się bardziej nad aerodynamiką skupią. Kanał F to tylko prędkość na prostych a co z zakrętami ??? To,że wszyscy nad tym pracują nie znaczy,że jest super hiper. Ile jeszcze GP zostao z takimi długimi prostymi ???? ???? We want more grip !!!!
16.04.2010 14:02
0
Spokojnie, na pewno Renault nie koncentruje sie tylko na tym systemie olewając calkowicie aerodynamike. Badzmy dobrej mysli:)
16.04.2010 14:04
0
Sister, jeśli będą mogli odjąć trochę aerodynamiki na prostej, to siłą rzeczy będa mogli dodać więcej na zakręcie - więc na każdym torze system będzie coś dawał:)
16.04.2010 14:20
0
@ 5. Konik_mekr - chyba nie bardzo. Aby "zwiększyć", jak napisałeś, aerodynamikę - musieliby zainstalować dodatkowy ruchomy element, ponieważ kanał F umożliwia tylko obniżenie oporów aerodynamicznych i powrót do tego samego stanu.
16.04.2010 14:29
0
5 - dobrze gadasz . Nie można olewać takiego pomysłu. Choć projekty Neweya pokazuja że można być szybszym bez Duktów, wybajerzonych dyfuzorów i kersu. Facet ma chyba kontakt z kosmitami :) Jestem ciekosmitami :) Jestem ciekaw o ile szybszy od obecnych liderów stawki był by superbolid stworzony z aerodynaerodynamiki red bula , wynalazku mclarena , dyfuzora renaty i silnika Mercedesa
16.04.2010 14:30
0
cholera cos mi poprzeskakiwało w przeglądarce , nie jestem ciekosmitami :P
16.04.2010 14:31
0
Szkoda że Reno nie ma tego systemu. Ich słaba aerodynamika sprawiła że ich prędkość maksymalna była zbliżona do Mclarenów. Czyli największa z pośród tych zespołów które jej nie mają. Z drugiej strony skoro to cudo daje na prostych przewagę to np. biorąć pod uwagę dwa bolidy RBR, jeden z systemem i drugi bez. Łatwo wtedy się domyślić że oba będą miały teoretycznie te same czasy w zakrętach ale jeden z systemem na prostych będzie szybszy. Więc chyba coś ten system daje.
16.04.2010 14:53
0
@ 8.BLOO Szkoda, zawsze chciałem poznać ciekosmitów ;)
16.04.2010 15:25
0
@10. vts - może jescze bedziesz miał okazje , wszystko przed tobą =]
16.04.2010 15:53
0
Kurcze :(
16.04.2010 16:03
0
@4. klucha - zgadzam się, spokojnie! ;-) Wiedziałem, że nie oleją tego systemu. Tylko żeby im wyszedł jeszcze bardziej efektywny niż McL, bo to nie powiedziane, że musi się udać, ale wierzę, że im się uda i F-duct Renaty będzie wymiatał.
16.04.2010 16:17
0
No i wreszcie stało się. Sam się dziwiłem, że pierwotnie nie mieli zamiaru robić f-ductu. I tak szybciej podejmują decyzje niż BMW. Byle by były trafione, a to niestety nie jest do końca pewne, biorąc pod uwagę przygotowaną na Chiny, nieudaną niestety, podłogę.
16.04.2010 16:25
0
Byle zrobić o krok więcej niż konkurenci.:))
16.04.2010 16:27
0
Ciekawe tylko czy w przypadku Renault należy przeciągać tylne skrzydło czy może lepiej zrobić coś analogicznego zmniejszającego docisk generowany przez dyfuzor :/
16.04.2010 16:30
0
Renault najszybciej sie rozwija pod wzgledem technicznym niz inne zespoly.
16.04.2010 17:14
0
17. Budyn_F1 A niby w jaki sposób?
16.04.2010 17:31
0
14.leo skąd informacja, że podłoga okazała się nieudana?
16.04.2010 17:45
0
a ja Wam powiem tylko tyle.... oglądajcie kwalifikacje i używajcie własnego rozumu:):):)
16.04.2010 18:32
0
witam
16.04.2010 19:07
0
ET go home :D
16.04.2010 21:05
0
stworzyłem potwora
16.04.2010 23:23
0
Dobrze, że zostało to sprostowane, wypraszam sobie takie podszywanie się...
17.04.2010 07:18
0
Bardzo podoba mi się taktyka małych zaplanowanych kroków. Dzięki temu wiedzą kiedy idą w dobrym kierunku i nie marnują czasu. Bardzo dobra jest też taktyka z F-duct. Początkowo niechętnie - gdy nie wiadomo było czy toto w ogóle się przydaje, jednak mała część zasobów ludzkich bada ten temat. Teraz już wiadomo że system ten będzie niezbędny na niektórych torach. Będzie obowiązkowy na Monzy, ale i wcześniej w Belgii i Niemczech. Uważam że Renault postara się wprowadzić swój F-duct już po Monaco - w Turcji pod koniec maja, tak aby na Kanadę mieć już ten system pewny i przetestowany. Oczywiście pierwsze testy przydałyby się już w Barcelonie, ale raczej się z tym nie wyrobią... Fajna sprawa że to działa na prostej - można przetestować poza GP. Do tychczas nikt ttego nie testował bo F1 jest poza Europą i mocami "przerobowymi" zespołów. Sądzę że w Hiszpanii kolejność zespołów w czołówce może się zmienić i bardzo ciężko powiedzieć kto gdzie wyląduje bo wszystko zależy od "trafienia" z poprawkami, ale wstępnie obstawiam że Mercedes i Renault przynajmniej McL, a być może też Ferrari. Za to sądzę że zespoły tuż za Renault mogą nie zrobić aż tak dużego kroku do przodu i zostać nie co w tyle.
17.04.2010 09:52
0
@25 jfc, to co opisales, w ten sposob pracuje prawie kazdy team, nic nowego, zadna to swietna taktyka. Czasem mam wrazenie, ze niektorzy swoje komentarze opieraja na patriotycznych przeslankach.
17.04.2010 10:05
0
@26 Generalnie masz rację, ale powiedz kto oprócz Renault zmieniał w KAŻDYM wyścigu przednie skrzydło i zmieniał już podwozie? Dlatego uważam że potrafię w swoich osądach oddzielić ratriotyzm od faktów.
17.04.2010 10:06
0
@26 większość zespołó przygotowuje jeden ogromny krok do przodu na Barcelonę zamiast sprawdzać w praktyce małe zmiany poza europą
17.04.2010 10:38
0
To ich z pewnością umocni w stawce kierowców.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się